Husk at HTI holder foredrag

31. juli 2020

Husk at Handi-Travel-Info tager ud og holder foredrag og vi har 4 forskellige foredrag og de hedder:

1. Handi-Travel-Info’s tur til Færøerne

2. Handicappet og chef for Handi-Travel-Info

3. Mennesker med handicap og flyrejser:

Luft under hjulene

4. Rådgivning til hoteller og feriecentre

Vi har et tilbud til jer, som lyder på at i kan få et foredrag for 500 kr.

Handi Travel Info krydstogt

oplevelser

Foredrag af John Busk Sørensen

Når man har et handicap, så har man samme lyst til at tage på krydstogt som andre, og nu har HTI været ude og teste om det er en mulig rejseform for mennesker med et handicap. Hvis man vil tage på krydstogt, så er det vigtigt at man sparer op – omkring 40.000,- Det er en god idé at man laver sig en krydstogtkonto, hvor man sætter f.eks. 1000,- ind hver måned.

Da vi kom til Oceankajen på Københavns havn finder vi ud af hvor vi har mulighed for at have min bil på en P-plads, mens vi er på krydstogt. Og det koster 500,- for en uge til gengæld er det meget, meget sikkert.

Derefter kom vi hen til det krydstogtskib som vi skulle sejle med, og det er et kæmpe skib på 315 meter. Skibet har plads til 6024 mennesker. Det har 19 dæk. Af de 6024 mennesker som var med om bord var 1536 personale, og 4488 var passagerer.

Turen gik til Helsinki, Skt. Petersborg, Tallinn og Kiel.

Skibet har nogle kæmpe elevatorer med plads til 15 mennesker, dørene er meget brede og på alle fællesarealer er der ekstremt brede gange. Alle toiletter på de offentlige dele af skibet har et super handicaptoilet. Der er tre handicap-kahytter på skibet og deres toiletter er meget handikapvenlige, og det var nemt at komme i bad, hvis man medbringer egen badestol som vi gjorde. Det ville være fedt hvis kahytterne var nogle kvadratmeter større, men det gik meget fint alligevel. Hvis man ellers kunne finde den skjulte seng i loftet til hjælper nummer 2. Der er også en lille balkon til handicap-kahytterne. Gangene fra elevator til kahyt er i orden bortset fra de naturligvis er noget smallere end på de offentlige fællesarealer.

Deres restauranter er luksuriøse og store, og det meste er ad libitum. Og hvis man er overfølsom overfor et eller andet, f.eks. hvis man har mælkeallergi eller noget andet, så tager de hensyn og laver mad efter det behov. Det har Handi-travel-infos leder oplevet på sin egen krop. Hele aftenen og natten er der forskellige shows, som blandt andet: Livemusik, Karaokee, mulighed for at dyrke de mere kulturelle sider i teatret, eller bare tage en tur i en af de 4 swimmingpools, hvoraf 2 befinder sig på dækket. Man kan også springe det hele over, og gå direkte i boblebadet og nyde udsigten. For børnene er der et kæmpestort legeland på allerøverste dæk.

I forhold til shoppingmuligheder, service og barer, er forholdene følgende: Shoppingmulighederne er rigelige, og igen er der god passage til en kørestol i butikkerne. Servicen er i top, hvis man fx ikke kan finde ekstra sengen til hjælper nr. 2, så tager man bare telefonen som hænger på væggen og bestiller hjælp. Når man færdes på skibet er der også altid en servicemedarbejder lige ved hånden. I barene er det meste inkluderet, men stærkere drikke skal man selv betale for. Der kan købes forskellige rabatkort til formålet.

Når man er i havn, så har man mulighed for at tage på udflugt i dagtimerne. Hvis man vil på udflugt i Rusland, så må vi hellere informere om det er vigtigt at man kender sit handicap, fordi hvis man vil have en guidet rundtur i Skt. Petersborg, så er det med en turistbus og det er afgørende, at der er to hjælpere som har mulighed for at hjælpe en op i bussen og det er meget vigtigt at sige, at I må bede om at få lov til at sidde oppe foran i bussen for at gøre det så nemt som muligt for alle sammen. Og det er nødvendigt at I har en håndstol med, for turistbusserne i Rusland har ikke lift til en elstol. Og en anden ting, som er lige så vigtig, når vi taler om Rusland – det er en god idé at være med i den gruppe som krydstogtrejsegruppe, fordi at så har man en fælles visum tilladelse.

Hvis man er et menneske et svært handicap og vil opleve Skt. Petersborg, men ikke kan være del af den guidede gruppetur, så må man huske selv at sørge for visum eller tale med dem som man rejser med, hvad I kan finde ud af.

Da vi var i Skt. Petersborg, så var vi på det berømte og kæmpemæssige Hermitage Museum, hvor de har lavet en rampe op til hovedindgangen. Det er vigtigt at sige, at man må huske at holde øje med sin guide, og hvorfor jeg nævner det - pludselig blev jeg og en af mine hjælpere, Günther, væk fra vores gruppe, da vi var i elevatoren, og da vi kom ud fra elevatoren, så var de gået videre uden at tænke på os. Og den anden af mine hjælpere, Rolf, blev helt væk, da han stod og så på et billede, og han nåede ikke at se, hvor vores guide gik hen. Vores guide sagde vi skulle ringe til hinanden og heldigvis kunne vores mobiler russisk, så vi mødtes alle ude ved hovedindgangen – godt for os.

Bortset fra i Rusland var det muligt for mig at være i min elstol. Vi var også i Kiel, Helsinki og Tallinn. I Kiel går og kører vi i el-stol 2 km op til et busstoppested, hvor bybussen har en rampe man kan køre opad. Når man har sat stolen på plads i bussen, må man huske at slukke for sin elstol, da folk ellers let kan komme til at skubbe til joystikket. Der var en dame der fangede min stol med sin taske, og jeg var lige ved at få klemt mine ben alvorligt. I Helsinki havde redderiet arrangeret shuttle bus med rampe ind til centrum, og i Tallinn, som er hovedstaden i Estland, kunne vi selv gå og køre elstol fra krydstogtskajen ind til centrum. Så jeg var meget selvstændig. I det gamle Tallinn var der brosten overalt, så man får sine nyrer rystet sammen, som sindssygt, hvis man er i elstol. Og vi var også i den nye del af Tallinn, der var meget fint til at køre i elstol, der var asfalt og fliser overalt.

Min krydstogtsrejse var en oplevelse for livet og det var også alle pengene værd, selvom det er en lidt dyr ferieform, men det er altid dyrt at holde ferie som handicappet. Handi-travels leder har taget den beslutning, at krydstogtsformen bliver hans foretrukne rejseform fremover.

Handi-travel-Info vil anbefale at man tager på krydstogt for det første det er en behagelig måde at rejse på og hvis man er usikker på at flyve, så er det en mulig måde at komme ud at rejse, og ud og opleve noget, og hvis I har brug for noget hjælp hvis I hopper ud i det og vil afprøve krydstogtformen, så er I velkommen til at skrive eller ringe til HTI – vi ved alt om det.

Husk at HTI holder foredrag

FLERE NYHEDER FRA HANDI-TRAVEL-INFO.DK

Handi-Travel-Info holder Påskeferie 2024

Hej Alle Handi-Travel-Info vil lige informere jer om, at vi går på Påskeferie On...
Oprettet: 21. marts 2024

Hele holdet holder fri til på mandag pga. sygdom. Har I brug for at kontak...
Oprettet: 22. februar 2024

Handi-travel-info vil lige uddybe at på alle rejsemål har vi lavet en tekstboks ...
Oprettet: 8. februar 2024

Hvis I får brug for at kontakte os i uge 7, kan I ringe på tlf. 4018...

Fredag den 2. februar fra kl. 10.30-12.30 og mandag den 5. februar kl. 8.30-14.3...
Oprettet: 31. januar 2024

Handi-travel-Info tager også ud og holder foredrag om rejser til mennesker...
Oprettet: 15. januar 2024

Godt Nytår til Handi-Travel-Infos samarbejdspartner og kunder.Allerf&oslas...
Oprettet: 10. januar 2024

Handi-Travel-Info går på ferie fredag d. 15/12 kl 12:00, Vi kommer t...
Oprettet: 5. december 2023

Handi-Travel-Info har lavet en ny videofilm for Feriecenter Slettestrand om dere...