Handi-Travel-Infos Færø-tur 2010

Vores tur til Færøerne er gået meget, meget fint, og vi har fået nogle informationer med hjem, som alle handicappede kan bruge.

Handi-Travel-Infos tur til Færøerne starter fra Hanstholm og vi kommer om bord på en kæmpe færge, som har 8 etager, med restauranter og information og et meget fint handicapegnet toilet, dog har de lavet en lille, meget lille, dum fejl, det er at sætte toiletpapirholderen til venstre for wc’et, og når man tager armlænet ned så går det imod rullen. Men ellers var det et meget fint toilet med en automatisk dør og færgen har også to egnede kahytter, hvor der er god plads, og sejlturen tog 29 timer, selvom det er lang tid på en færge, så går det alligevel hurtigt fordi at man har mulighed for at gå i biografen ellers spise frokost eller gå på bar om aftenen og blive halvfuld, men det gør Handi-Travel-Infos direktør ikke, han tager bare nogle få drinks. Og man har mulighed for at komme op på det øverste dæk og også udenfor, fordi de har en lille rampe. Og oppe på det øverste dæk har de også en mini-bar, som var god.

Så kommer vi til Færøerne uden særlige problemer ud over at en af Handi-travel-infos medarbejdere bliver lidt søsyg både på ud- og hjem-rejsen (så husk søsyge piller), vi kører ud af færgen i meget, meget tåge, vi har haft problem med at finde vores hotel og vi bor på Hotel Færøerne, som var et 5-stjernet hotel. På et tidspunkt måtte vi holde ind og spørge om vej til hotellet og Handi-travel-infos direktørs hjælper går ud og snakker med en dame som viste sig at hun arbejder også oppe på Hotel Færøerne, hvor vi skulle bo. Efter vi kommer frem og blev anvist værelser, så går vi i seng, så vågner vi op tidligt fordi vi har et møde med en færøsk turist-medarbejder fra www.Greengate.fo, som har hjulpet os med at planlægge vores tur, hun kom og hørte os om vi var tilfreds med vores planlægning og også med de udflugter som vi vil på, og det var vi, dog en morsom ting: på de to udflugter, hvor vi beder om at få en guide, hun kom til at sætte tre guides på begge ture, så som Handi-travel-infos direktør må jeg sige, at vi har mulighed for at nøjes med én, og hun griner og siger at jeg har ret og hun vil pille de to af.

Vores første tur går noget op til nord-delen af Færøerne, til Kirkeby, men vi stopper for at se en kirke og vi får at vide af vores guide, at Færøerne er meget kristne med mange trosretninger, fx nogle af dem er katolikker, og bagefter kører vi ud og ser et fjeld, som har meget, meget fin udsigt, hvis man kan se det for tåge, og tågen kommer og går så man ikke kan regne med det, og på alle vores udflugter har hotel Færøerne lavet en madpakke, men vi glemte vores madpakke, dog ikke på sidste udflugt, og en anden udflugt var en sejl-udflugt til Vestmanna, og det ender med at det er Handi-travel-infos direktør og hans hjælper som var på den tur, men vi kom på en lille færge og på et tidspunkt fik vi nogen hjelme delt ud, som vi skulle have på, fordi ham som styrer færgen sejler ind i nogle huler og kløfter og tæt på klippen. Og det var meget morsomt at opleve at komme så tæt på og da vi var på vej hjem så pludselig fyrer kaptajnen op for færgens motorer og vi sejlede meget meget meget hurtig, og heldigvis har jeg haft en af mine hjælpere ved siden af mig, fordi min håndstol løftede sig lidt.

Og Handi-travel-infos Færø-tur var også en arbejdstur for at undersøge Færøernes standard på handicapområdet, så blev vi overrasket i Handi-travel-info når vi taler turisme-mæssigt fx det hotel som vi selv boede på var som jeg har nævnt et fem-stjernet hotel og hovedindgangen var niveau-fri og de har to elevatorer i begge ender som er meget store og meget fin dørbredde og selvom restauranten var oppe på anden sal var det med god plads både inde i restauranten og uden for restauranten, og hotelværelset var stort også med et fint badeværelse, og nede i informationen har de et handicaptoilet, som var også egnet og deres foyer var lys og stor, og de har en hammer lang og bred gang, så man kan få en masse fart på, og ved siden af hotellet har de et vandrehjem, som er kun beregnet til gående handicappede, så handi-travel-info vil sige at Hotel Færøerne er egnet til kørestolsbrugere og deres vandrehjem er egnet til gående. Og vi var også oppe i den nordlige del af Færøerne på et andet hotel - i bygden Gjógv på Færøerne ligger et af Færøernes hyggeligste hotel, som var næsten fem stjerner, det var et fire-stjernet hotel, hvor man kan komme rundt og de har et anneks, som har fire handicap-lejligheder, som er til at bruge for alle handicappede og vi kommer også selvfølgelig ud på nogle 2-stjernede hoteller som er kun til gående handicappede eller hvis man har en lille el-stol, så kan man også bruge dem.

Og hende fra turistkontoret har lavet en aftale med Færøernes lufthavn om at Handi-travel-info måtte komme ud og se på deres handicapforhold og de har nogle meget meget fine handicapforhold. Jeg kan nævne at man kan komme ind ad indgangen uden nogen problem, det er både niveau-fri med en skydedør, som var automatisk,

Nå ja for resten på Færøerne har de en dag, som betyder så meget for dem – Olai festen, fx kan jeg nævne at de møder op i deres folkedragter og mændene har sorte bukser og hvid skjorte og en meget meget flot vest med nogle mærker på som fortæller om færøsk historie, de var i hvert fald meget, meget, meget flotte. Og en anden ting som Handi-travel-infos chef blev overrasket over det var, at færøske forretninger var meget egnet til handicappede. Jeg kan nævne at jeg kom ud for tre gange, at når jeg stod ude foran en forretning for at se ind ad vinduet, så når jeg ikke at stoppe min el-stol før at de kommer ud og spørger ”Vil du ikke ind, vi har en løs rampe som vi kan lægge på” og nogle gange siger jeg ’ja’ og vil ind, fx var jeg inde i en radioforretning, hvor jeg finder min fars fødselsdagsgave, så på det område er Færøerne i hvert fald ikke tilbage i deres udvikling.

Det er en god ide med en guide der kan hjælpe og vise en rundt, fx skal man vide at vejret er forskellig rundt på øen, tjek webkamera som giver overblikket over nuværende vejrsituation http://www.faroeislands.dk/webcam/webcamcenter.htm

Butikker er totalt lukket om søndagen.

Det kan være hårdt at vælge at sejle sent aften, fx kl. 00.30 da man skal være i havnen fra kl 22 af, det er hårdt for børn.

Man kan evt. arrangere en tur på øen på hesteryg.

Thorshavn har stejle gader men stadig velegnet til kørestole.

Til sidst vil Handi-travel-infos chef nævne to ting, for det første at Handi-travel-info har lavet en video og når vi har fået den klippet til så vil vi lægge den ud på vores database og hjemmeside og det andet som vi vil nævne er, at de handicappede kan sagtens holde ferie på Færøerne, og jeg vil selv anbefale at i bor på Hotel Færøerne og hvis I vil selv have nogle af jeres egne hjælpemidler eller badestol med så vil vi nok anbefale at I tager bil med, men man kan sagtens også flyve op til Færøerne, og man har mulighed for at leje handicapbil, men Færøerne er ikke et umuligt sted at holde ferie, når man har et handicap, og hvis I vil høre mere om rejseformen til Færøerne så bare ring til Handi-travel-info.

Konsulent på Færøerne
Klaus T. Madsen
klaushanditravelfo@gmail.com

Se online katalog fra Smyril Line her (2012).

Se desuden videoen om hvordan man får hjælp i lufhavnen.

"Hvordan er feriemulighederne på Færøerne"
Læs artikel fra Spastikerforeningens blad her...